Arpeggione duo a Kjell Åke Åsberg

Hlavní stránka / Aktuální pořady a akce / Arpeggione duo a Kjell Åke Åsberg

Termín konání: 6.8.2012

Arpeggione duo a Kjell Åke Åsberg Hudba pro kytaru, cello a housle
Praha, Kaple Nemocnice U Apolináře
Apolinářská 18, Praha 2 -Nové Město (Gynekologicko-porodnická klinika 1.LF UK a VFN))
Pondělí 6. 8. 2012, 19.00 hod
Prodej vstupenek před představením na místě koncertu a alesmedia49@gmail.com, 724 736 504

 

Program

Introdukce .................................. Trio Bozole Francouzská salonní hudba .... Gabriel Fauré
Pavane
Après un rève Sicilienne
Francouzská Suita V, BWV 817 ............ J. S. Bach
(aranžmá Arpeggione duo)
Allemande Courante Sarabande Gavotte Polonaise Menuet Bourrée Gigue
Trio in F Hob IV:F2I...........................Joseph Haydn Allegro Moderato
Cantabilie Allegro
Švédské lidové melodie..........dle Stefan Löfvenius
Arpeggione duo bylo založeno v souvislosti s prvním Kytarovým festivalem v Sollentunně r. 2003. V rámci něj vystoupil i Christopher Kachian z Univerzity Sv. Tomáše v Minnesotě, a vedl zde Master Classes. Thomas Schönberg, tehdejší ředitel Kulturní školy v Sollentuně se rovněž podílel na festivalu a spolu s Dr. Kachianem předvedl několik koncertů, doprovázených nadšeným potleskem. Od té doby duo absolvovalo každoročně mnoho koncertů v rámci různých příležitostí jak ve Švédsku, tak v zahraničí, produkuje hudební nahrávky na CD, televizní programy a filmovou hudbu.
Letošní program (2012) obsahuje především skladby ve vlastní úpravě Arpeggione Duo. Koncert začíná Faurého Francouzskou salonní hudbou, následovanou Bachovou Suitou ve francouzském stylu, původně komponovanou pro klavír. Gottlandské tance mají svůj původ v aranžmá Tora Aulina pro piano a housle a Jazzová dueta jsou improvizací pro dvě kytary.Tato byla přepracována Arpeggione duem a v této podobě budou představena poprvé. Čerstvým osvěžením pak bude hostování houslisty Kjell Åka Åsberga.
Christopher Kachian (kytara) se představil na více než 500 koncertech v Severní i Jižní Americe, Evropě i Asii. Od roku 1986 koncertuje každoročně s několika německými komorními orchestry. V USA představil přes 1000 sólových koncertů, věnovaných především hudbě komponované během posledních 20 let, z nichž 30 sólových skladeb a 7 kytarových koncertů sám komponoval.
Od roku 1974 je prefektem a profesorem největšího kytarového programu při Univerzitě Sv. Tomáše v Minnesotě, USA.
Thomas Schönberg (violoncello) byl aktivní jako sólista, dirigent i komorní hudebník v USA, Evropě i Asii bezmála 20 let. V Ars Nova Trion, které založil a roku 1990 a 10 let vedl, se podílel na tvorbě koncertů, nahrávek, televizních programů. Na Thaiwanu absolvoval turné jako dirigent i sólista mimo jiné i se symfonickým orchestrem Kaohsiung Symfonie a ve Švédsku dirigoval orchestr Hedemora Orkesterförening, symfonické orchestry Sollentuna symfoni a Lidingösymfoni. V USA se představil jako sólový cellista s Maryland Symphony, Hopkins Symphony, SDSU New Music Ensemble a Collegium Musicum z Hartford. Absolvoval turné s mnoha pianisty, mimo jiné s Gayleen Chun (USA), Wen-Li Hsu (Taiwan), Howard Cohen (USA), Marian Buck-Lew (USA) a Francesco Possenti (Italie).
Dr. Schönberg je v současné době rektorem hudební školy v Lidingö musikskola ve Stockholmu a pracoval v podobných pozicích v Sollentuně a Hedemora.
Kjell Åke Åsberg (housle) se v počátcích své hudební kariéry věnoval především lidové hudbě. Působil v různých švédských folklorních seskupeních, ale i jako solista v Säffle Opera. Jako hudební pedagog působil na hudebních školách v Säffle, Ljusdal, Bollnäs a na konzervatoři v Kappelsberg, Härnosand. Koncertoval ve Skandinávii i USA.Je autorem jedné z nejprodávanějších švédských houslových škol. V roce 2008 obdržel prestižní cenu Švédské Královské Hudební Akademie. V současnosti je prvním houslistou a koncertním mistrem Stockholmského symfonického orchestru Respons Symfonietta. Vystupuje i jako sólista spolu s Maďarskou cimbálovou hudbou a je pedagogem při Kulturní škole v Solentunně.
Gottlandské tance......................... (dle Tor Aulin)
(aranžmá Arpeggione duo)
Polska, dle O Ludgrena z Alvy Svanpolska
Visbypolsor
Polska, dle Florsena z Bjurs Romins polska
Jazzová dueta .................... Joe Pass/Herb Ellis
Bonnie Jazz Waltz Hot stuff Ballad Blues
(aranžmá Arpeggione duo)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) napsal většinu svých instrumentálních skladeb v letech 1717 až 1723 během svého působení u dvora v Köthenu.
Šest Francouzských Suit je napsáno pro klavírní nástroje a Suita č. 5 E Dur byla přepracována pro cello a kytaru duem Arpeggione duo. Zejména v malých tancích Gavotte, Menuet a Bourrée je slyšet francouzský vliv původních lidových tanců francouzského venkova. V aranžmá pro kytaru a cello vyznívají obzvláště dobře, Arpeggione duo zachovává tradice barokního stylu i díky improvizaci a ornamentaci v druhé repetici tanců.
Gabriel Fauré (1845-1924) vyvinul osobitý hudební styl s aurou starých zvučných hudebních tónů a vlastních jemných disonancí a byl tak jedním z předchůdců pozdějšího impresionismu.
Psal písně, ale i opery, orchestrální hudbu, sborové skladby i komorní kompozice. Jeho výrazný cit pro hlas a vokální francouzský styl lze vysledovat i v jeho malých kompozicích pro cello, v provedení pro cello a kytaru.
Gottlandské tance (Gottländska danser) napsal Tor Aulin (1866-1914) původně pro housle a piano. Tance pocházejí ze sbírek Gotlandstoner (Gottlandské tóny), které byly zaznamenány Augustem Fredinem během let 1875-1902 a vydány v letech 1909-1932. Fredin zaznamenal na 700 melodií, vše od různých písní, tanců, pochodů ale i religiosních oslavných kantát.
Zde prezentované skladby obsahují především tance“ polska“, tedy nejtypičtější švédské tance. Každý jednotlivý tanec je koncipován ze dvou kontrastujících polsk různého charakteru.
Jazzová dueta napsali kytaristé Joe Pass och Herb Ellis jako dueta pro dvě kytary roku 1973. V tomto koncertu jej uslyšíte v provedení pro klasickou kytaru a cello tak, jak jej přepracovali Arpeggione Duo. Jednotlivé kompozice jsou charakterizovány typickými jazzovými prvky (shuffle, jazz vals, ballad atd) a mohou být viděny jako průřez jednotlivými styly a odvětvími typického jazzu z USA.

Autor: Johan Hornof   |   Sekce: Aktuální pořady a akce   |   Tisk   |   Poslat akci známému


RSS kanál  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2024

 

Všechna práva vyhrazena © 2024 NETservis s.r.o.