Beseda s manželi Zelenkovými o Islandu "Cestujeme po Islandu"

Hlavní stránka / Články a fotografie z činnosti / Beseda s manželi Zelenkovými o Islandu "Cestujeme po Islandu"

26.3.2012

Beseda s manželi Zelenkovými o Islandu "Cestujeme po Islandu" Islandská sekce Severské společnosti uspořádala dne 22. března 2012 v budově VTS v Praze setkání se zanícenými milovníky Islandu doc. Ing. Vladimírem Zelenkou PhD a Ing. Marií Zelenkovou PhD. Jejich pracoviště je sice na Vysoké škole ekonomické, avšak cestovatelské srdce patří Islandu. Tuto zemi navštěvují pravidelně již 11 let, jezdí především v létě, ale v zimě r. 2010 udělali výjimku.

 Je známo, že dnes je Island oblíbenou destinací. Češi se naučili jezdit na ostrov po r. 1989 především s cestovními kancelářemi, Zelenkovi cestují terénním vozem sami, až na jednu výjimku.

Videoprojekce se slovním doprovodem fascinovala všechny posluchače, neboť zemi projeli křížem krážem a byla zdůrazněna méně známá místa. Všichni jsme obdivovali vodopády, kaňony, jezera, soutěsky, pohoří, lávové kameny, termální oblasti. Se zatajeným dechem jsme prožívali dobrodružství přejezdů přes koryta řek, kdy bylo třeba hledat cestu v proudech hluboké vody, tlačit vůz do vršků a mít „cit“ pro nebezpečné terény. Cesty po Islandu vyžadují mimořádnou odvahu, zručnost, optimismus a dobrý zdravotní stav. Cestovatelé byli odměněni bouřlivým potleskem a slíbili, že se s nimi na podzim budeme moci znovu setkat.

Pro náš časopis manželé Zelenkovi odpověděli: 

Na Island jezdíte již 11 let, která místa se Vám nejvíce líbí? 

Hodně míst, líbí se nám celý Island, těžko vybrat – například:
z turisticky dobře přístupných míst jde o:
  • hory-sopky Herdubreid, Hekla
  • vodopády Detifoss, Dynjandi, Alderjarfoss
  • útesy Dyrhólaey, Látrabjarg
  • ledovcová laguna Jökulsárlón a další.
Z obtížněji přístupných míst uvedeme:
  • vodopád Dynkur
  • útes Hornbjarg na Hornstrandiru
  • hory podél horské silnice F210
  • vodopády na konci údolí Núpstadalur
  • a mnoho dalších

Použili jste postupně několik terénních vozů různých značek podle obtížnosti trasy?

Jezdíme se Suzuki Grand Vitara (typ vyráběný do roku 2005) s řadou úprav umožňujících cestovat náročnějším terénem (zvýšené sání (tzv. šnorchl), off road tlumiče a pérování, spodní kryty motoru a převodovky, pevná mechanická uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, pneumatiky pro těžký terén. Před koupí tohoto auta jsme měli při jedné návštěvě Islandu půjčen malý terénní vůz Suzuki Jimny v tovární úpravě.

Popište krátce nejdramatičtější zážitek..

Podařilo se nám po několika letech neúspěšných pokusů projet jeden z velmi těžkých brodů přes řeku Jökulsá á Lóni na horské cestě F980 vedoucí do pohoří Öraefi u východní části ledovce Vatnajökull. Po nastalých deštích jsme nemohli přebrodit řeku při zpáteční cestě. Čekali jsme celý den na pomoc, kterou nám poskytl islandský řidič velkého pro islandský terén upraveného terénního auta. Provedl nás 1 až 2 km širokým řečištěm, přičemž jedno koryto řeky nás táhl na laně. Celé to skončilo dobře.
 
Za rozhovor děkuje: Lidmila Němcová, vedoucí islandské sekce
 

Sekce: Články a fotografie z činnosti | Články o Islandu   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Fotografie k článku

Man-el-Zelenkovi-cestujeme-po-Islandu-001.jpg

Man-el-Zelenkovi-cestujeme-po-Islandu-001.jpg

Manzele-Zelenkovi-cestujeme-po-Islandu-002.jpg

Manzele-Zelenkovi-cestujeme-po-Islandu-002.jpg

Manzele-Zelenkovi-cestujeme-po-Islandu-001.jpg

Manzele-Zelenkovi-cestujeme-po-Islandu-001.jpg


RSS kanál  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2019

 

Všechna práva vyhrazena © 2019 NETservis s.r.o.